Sunday, May 06, 2012

hidrellez'e dair

Hizir (Al-Khidr) ve Ilyas'in (Elijah) bulusup, mevsimlerin sadece ikiye ayrildigi geleneklere gore resmi olarak "yaz" mevsimini baslattiklari gune hosgeldiniz. hosbulduk.

meanwhile in the Balkans;
ortodokslar da Khidr (zaten kendisi yesil (adam) demek) ile 'green man' ortak arketipinde bulusan Sveti Georgi (ya da, bahar gelince Buyukada'da icki icip takilmaya cikilan tepedeki Ai Yorgi kilisesinin esas sahibi) adina Đurđevdan'i kutluyor.

Iran menseili bu minyaturde Hizir ve Ilyas senin benim gibi Hidrellez'i kutluyor. bence
(farkettim ki, neredeyse BUTUN linkler wikipedia'dan. ama ozellikle green man basliginda iyi malzeme toplamislar, Hidrellez ve Đurđevdan hakkinda ise daha mesafeli yazan kaynak bulamadim. Djurdjevan'a Sirpca ya da Bulgarca bilsem ulasirdim; Hidrellez hakkindaki Turkce siteler ise Emine Beder-vari tariflerle dolu. asagida birkac farkli kaynak linkleyip, soy soylayacagim.)

suradan farkli bir Ederlezi yorumu dinleyip, gunun anlam ve ehemmiyetine, ee, anlam ve ehemmiyet katabilirsiniz.


 

 

  1. El Khidr in the Popular Religion of Turkey

  2. An Ancient God in Modern Turkey: Some Aspects of the Cult of Hizir

  3. Khwaja Khadir and the Fountain of Life in the Tradition of Persian and Mughal Art

yukarida sectigim yazilar akademik kaynaklardan ama sitenin tamami degil. "patron saint of cannabis" yazisinda minik bir wtf cekmedim degil. eklektisizm guzel sey ama o kadar DA degil.

 

 

3 comments:

s6 said...

Bu minyatürlerdeki yanan kafa unsuru nedir? Kutsal karakterlerin kutsal olduğunu belirten bir şey mi? Neden ışık falan değil de ateş?

Hepsini biliyor musun bilmiyorum da sordum gene de. Bazı Elder Scrolls fanartı örneklerinde Vivec'i de aynen böyle yanan kafalı çiziyorlar da acaba bir alakası mı var dedim.

s6 said...

Bu arada ben şu güne kadar Hızır'ı Adem'den Muhammed'e kadar olan bir sürü peygamberden biri sanıyordum "Hızır peygamber" kalıbından dolayı; meğer tanrı seviyesinde bir karaktermiş. Öğrendiğim iyi oldu.

Neden peygamber diyor ki insanlar, Kuran'da öyle mi adlandırılıyor?

flekz said...

Ates mevzuu Iran'a has (mecusilik) olabilir, tahminim.